Utformning platsannons
För att skriva en bra platsannons som attraherar rätt kandidater finns det en hel del saker att tänka på. Att kasta ihop en snabb text och hoppas på det bästa blir sällan lyckat.
Att skriva platsannons
När vi startar upp processen att skriva platsannons till er tjänst utgår vi från allt från ert erbjudande och vad som är viktigt för målgruppens till SEO och hur vi på bästa sätt kan maximera exponeringen av er annons. För att öka chansen att fånga intresset hos målgruppen, som ofta redan är flitigt uppvaktad av jobberbjudanden, lägger vi stor vikt vid att få er platsannons att sticka ut från mängden.
Vill du veta hur? Vi förklarar de viktigaste delarna nedan.
Befattning
Rätt befattning i en platsannons är av yttersta vikt. Rätt i detta fallet syftar inte nödvändigtvis till vad man får för titel vid anställning, utan mer till vad målgruppen kan tänkas söka på. Varför? Om platsannonsen inte dyker upp bland sökresultaten visas den inte för kandidaterna, och en annons som ingen ser får inga ansökningar. Därför kan man spara både tid och pengar genom att välja rätt befattning från start.
Rubrik i platsannons
Håll rubriken enkel. Målande beskrivningar om att en “teknisk lagspelare med intresse för motorer” eftersöks kan komma senare i brödtexten. Anledningen till detta är att rubriken i en platsannons är det som väger tyngst hos sökmotorerna. Befattning, ort och, i de fall det inte framgår genom loggan, företagsnamn räcker gott och väl.
Annonsens sökord
I en platsannons blir befattningen det huvudsakliga sökordet. För att säkerställa så hög synlighet som möjligt och synas högt upp i sökresultaten bör sökordet upprepas på flera platser i brödtexten.
Er kravprofil
Innan vi påbörjar utformningen av er platsannons sätter vi tillsammans en kravprofil för tjänsten. Att hålla kraven på en rimlig nivå är viktigt för att inte riskera att förlora intressanta ansökningar. Om kraven upplevs som för höga eller rent av oviktiga för tjänsten finns risk att kandidater väljer att inte söka då de upplever att de inte lever upp till kraven.
Vad ni erbjuder
Att förmedla fördelarna med att arbeta hos er är en viktig del för att få kandidater att vilja bli en del av ert företag. Ju mer ni kan särskilja er från era konkurrenter desto bättre. Friskvårdsbidrag och mobiltelefon är vanliga förmåner, men med förmåner som friskvårdstimme på arbetstid och extra semesterdagar är ni på god väg att stå ut i konkurrensen om kandidaternas intresse.
Uttalanden från kollegor
Att vinna kandidaternas intresse görs bäst genom att ge dem en bild av hur livet som anställd hos er ser ut. För att få fram en personlig platsannons rekommenderar vi därför att fronta blivande kollegor eller chefer som berättar mer om tjänsten och företaget. Att få höra om företaget direkt från en anställd ger ett mer mänskligt intryck som kan vara avgörande för att få in rätt ansökningar.
Platsannonsens bilder
Att välja rätt bilder till din platsannons är viktigare än man kan tro. Bilderna lägger vi in för att skapa en känsla för företaget, och känslor skapas bäst med hjälp av människor. Bilder på glada, potentiellt framtida kollegor resulterar i en mer personlig känsla och därmed fler ansökningar än vad produktbilder gör.
Landningssida
För att öka på den personliga känslan ytterligare kan vi hjälpa er att skapa en landningssida med kompletterande material. Vi anpassar sidan efter er grafiska profil och fyller den med era bilder, videos och uttalanden från kollegor. Här får ni ytterligare utrymme att framhäva det ni vill förmedla till kandidater, och har ni fler tjänster tillgängliga kan vi länka samtliga på landningssidan.
Publiceringskanaler
När ni ska välja publiceringskanaler behöver ni först fundera över er målgrupp. Var finns personerna ni vill nå ut till? Vi har förmånliga avtal med flera av de största aktörerna på marknaden som är bra för alla typer av tjänster. Utöver dessa har vi också samarbete med mängder av små, nischade publiceringskanaler som är mycket bra komplement. Vid behov kan vi även hjälpa er sprida platsannonsen extra brett så den exponeras mot passiva kandidater.
Publicering
Vilken tidpunkt annonsen publiceras vid är faktiskt en väldigt viktig aspekt. Tack vare mängder av statistik, både egen och från samarbetsparters, kan vi se en tydlig trend. Kandidaterna är som mest aktiva i början av veckan, så för att fånga upp dem och synas högt i sökresultaten när de söker jobb är det då platsannonsen bör publiceras. Annars riskerar man att kasta bort den bästa exponeringen på dagar som inte ger resultat.