Utformning platsannons

För att skriva en bra platsannons som attraherar rätt kandidater finns det en hel del saker att tänka på. Att kasta ihop en snabb text och hoppas på det bästa blir sällan lyckat.

Att skriva platsannons

När vi startar upp processen att skriva platsannons till er tjänst utgår vi från allt från ert erbjudande och vad som är viktigt för målgruppens till SEO och hur vi på bästa sätt kan maximera exponeringen av er annons. För att öka chansen att fånga intresset hos målgruppen, som ofta redan är flitigt uppvaktad av jobberbjudanden, lägger vi stor vikt vid att få er platsannons att sticka ut från mängden.

Vill du veta hur? Vi förklarar de viktigaste delarna nedan.

image

Befattning

Rätt befattning i en platsannons är av yttersta vikt. Rätt i detta fallet syftar inte nödvändigtvis till vad man får för titel vid anställning, utan mer till vad målgruppen kan tänkas söka på. Varför? Om platsannonsen inte dyker upp bland sökresultaten visas den inte för kandidaterna, och en annons som ingen ser får inga ansökningar. Därför kan man spara både tid och pengar genom att välja rätt befattning från start.  

Rubrik i platsannons

Annonsens sökord

image

Er kravprofil

Innan vi påbörjar utformningen av er platsannons sätter vi tillsammans en kravprofil för tjänsten. Att hålla kraven på en rimlig nivå är viktigt för att inte riskera att förlora intressanta ansökningar. Om kraven upplevs som för höga eller rent av oviktiga för tjänsten finns risk att kandidater väljer att inte söka då de upplever att de inte lever upp till kraven.

Vad ni erbjuder

image

Platsannonsens bilder

Att välja rätt bilder till din platsannons är viktigare än man kan tro. Bilderna lägger vi in för att skapa en känsla för företaget, och känslor skapas bäst med hjälp av människor. Bilder på glada, potentiellt framtida kollegor resulterar i en mer personlig känsla och därmed fler ansökningar än vad produktbilder gör.

image

Publicering

Vilken tidpunkt annonsen publiceras vid är faktiskt en väldigt viktig aspekt. Tack vare mängder av statistik, både egen och från samarbetsparters, kan vi se en tydlig trend. Kandidaterna är som mest aktiva i början av veckan, så för att fånga upp dem och synas högt i sökresultaten när de söker jobb är det då platsannonsen bör publiceras. Annars riskerar man att kasta bort den bästa exponeringen på dagar som inte ger resultat.