ESAB – Med rätt att svetsa

Alla skall svetsa!

ESAB är ett anrikt svenskt industriföretag och är en del av vår svenska industrihistoria. Ett företag som länge arbetat i stark förändring på en krävande global marknad. ESAB utsågs nyligen till ett av Sveriges karriärföretag 2019, vi tog därför tillfället att prata med Madelaine Paulsson HR chef Nordic & Baltic och med Sten Wallin VD om deras syn på hur man skapar ett starkt Employer Brand.

ESAB ägs av Colfax corp, ett amerikanskt företag som är världsledande inom industriell tillverkning. Att vara amerikanskt ägda ställer krav på den svenska organisationen. Kraven speglas också av en stark global konkurrens i en snabbrörlig marknad.

Idag händer allt väldigt snabbt och med höga förväntningar på alla fronter, inte minst av våra ägare. Men det gör ESAB till en spännande arbetsmiljö med höga krav och förväntningarna på oss som anställda. I en rekryteringsprocess är det viktigt att vi är tydliga med vad det innebär när man kommunicerar med kandidater. För att trivas hos oss är det viktigt att tycka om de globala kraven, förändringstakten och att hela tiden sträva vidare. Men vi är fortfarande en organisation som vill vara som det lilla företaget som också vill kunna leva upp till ett extremt fokuserat, drivet och kravställt arbetssätt med högt tempo och med fokus på kunden. Vi ser det som en tillgång att vila vår kultur mot vår anrika historia och vår svenska organisation är idag lagom stora i ett stort bolag.

Storleken på vår organisation gör att vi kan erbjuda ingenjören att verkligen få arbeta med helheten i sin arbetsuppgift

ESAB är också ett företag som lockar då vi arbetar i en internationell miljö och med våra 500 anställda i Norden är vi idag nästan 15 nationaliteter. Som medarbetare hos oss behöver du inte kunna svenska, kravet är engelska och det är först och främst din kompetens som är avgörande i alla lägen.Storleken på vår organisation gör att vi kan erbjuda ingenjören att verkligen få arbeta med helheten i sin arbetsuppgift. Vi kan både erbjuda en blandning av enklare och mycket avancerad teknologisk utveckling. Vår stolthet ligger i att man som ingenjör är med från ax till limpa i det som vi utvecklar till marknaden. Vi har labb, verkstad, utveckling och med fabriker i Sverige får ingenjörerna goda möjligheter att följa och se, det som man utvecklat, tillverkas. Här kan vi attrahera kompetens!

Vi har en lyhörd internationell kultur som fungerar. Vi är mycket stolta över vår utmärkelse, som vi har fått från Universum awards avseende vårt arbete med Employer Branding. Vi är dessutom utsedda till ett Karriärföretag 2019. Frågan har levt länge eftersom vår vision är att bli den bästa arbetsgivaren för vår personal. Den största utmaningen är egentligen att den globala marknaden hela tiden ställer krav på förändring som vi måste anpassa oss efter. Organisationen måste vara rörlig och villig att förändra sig. Vi som arbetar här måste själva ha ett starkt driv till egen utveckling, vi stöttar och uppmuntrar det genom att, för alla anställda arbeta med bland annat utvecklingsplaner och även ”on the job training”.

Att lyckas med sitt Employer Brand ställer krav på ledarskapet. Ledningen måste ta beslut och initiera processerna. Sitt Employer Brand bär man i kulturen och lever ut genom ledarskapet. Vi kom dit vi är genom att vi tog steg för steg och arbetade med förutbestämda insatser, planerade aktiviteter och var med på event, studentmässor, allokerade resurser internt. Vi visar att vi är en organisation med fokus på alla anställda. En av de allra viktigaste sakerna är att man lever upp till det som man lovat.

Svets är lite osexigt i jämförelse med självkörnade bilar. Så när vi skall attrahera kompetens är det en utmaning. Det kräver att vi står på tå. Vi måste hela tiden bli bättre på att berätta att vi arbetar med teknisk avancerad utrustning. Att arbeta som ingenjör hos oss är ett spännande jobb eftersom manuell svetsning utvecklas mot mer automatiserade och robotiserade lösningar. Sedan är det en självklarhet att alla i företaget oavsett position skall pröva på svetsning. Det är viktigt att alla förstår våra produkter och kan använda dom.

Visst är det lite fräckt att hela ekonomiavdelningen har svetsat!?

Mattias Lyckberg